Опис досвіду

Опис досвіду з проблеми
«Розвиток механізму творчості засобами інноваційного впровадження на уроках музичного мистецтва»
 Головним завданням сучасного освітнього процесу є розвиток особистості учня, становлення в маленькій людині системи цінностей: особистісних, професійних тощо. Серед предметів, що вивчаються в загальноосвітній школі, чи не найвищий виховний та розвивальний потенціал має музичне мистецтво з притаманним йому впливом на свідомість і підсвідомість особистості, на духовну та інтелектуальну сфери, на моральне і емоційне здоров’я людини. З огляду на це важливим, на нашу думку, є формування музичного інтелекту, ціннісної потреби в мистецтві, позитивних духовних, моральних якостей особистості, що прищеплюються під час спілкування з мистецтвом й безпосереднім осягненням різноманітних видів і форм музично-творчої діяльності.
Тема мого дослідження – «Розвиток механізму творчості засобами інноваційного впровадження на уроках музичного мистецтва пов’язана з розвитком особистісних якостей учня, формуванням його творчих здібностей, ціннісних орієнтацій. Переконана, що саме під час навчання в школі, у ранньому, підлітковому й старшому шкільному віці різко зростає важливість проблеми формування ціннісних орієнтацій і ціннісного ставлення в умовах спілкування з музичним мистецтвом.
Інноваційність даної теми полягає в тому, що уроки музичного мистецтва мають створювати належні умови для мотивації творчої активності, пізнання інноваційних технологій, формування досвіду творчої діяльності та емоційно-ціннісного сприйняття світу.
Теоретичну основу досвіду склали дослідження теоретичних аспектів естетичного виховання (Б. Лихачов), духовно-естетичного потенціалу мистецтва (Е. Ардашірова, Д. Бахтізіна, Л. Загітова), залучення дітей до основ музичної культури (Д. Кабалевський). У визначенні перспектив духовного виховання важливо спиратися на праці з музичної педагогіки Е. Абдулліна, Н. Ветлугіної, дослідженні ролі національної музичної культури в духовному формуванні особистості людини – З. Кодая,  М. Леонтовича, В. Верховинця, Л. Атанова та ін., розвитку творчих та музичних здібностей – Б.  Астаф’єва, О. Апраксіної, Е. Абдулліна.
Відповідно обраній проблемі мною були визначені такі завдання:
·        виявити умови формування культури почуттів школярів;
·        збагачувати емоційно-естетичний досвід учнів;
·       визначити, які іноваційні засоби навчання ефективніше впливають на формування ціннісного ставлення дітей до музики.
Провідна ідея досвіду полягає в методичному обґрунтуванні використання педагогічних інновацій, які сприятимуть розвитку механізму творчості засобами іноваційного впровадження на уроках музичного мистецтва враховуючи потреби і можливості кожного учня.
У ході реалізації науково-методичної проблеми обрала такі шляхи:
  • інтерактивний та комунікаційний підходи у викладанні музичного мистецтва;
  • використання практично-теоретичних основ вокально-хорової школи;
  • застосування ігрових технологій навчання, музикування;
  • впровадження науково-дослідницького досвіду.
На мою думку, практична значимість даної проблеми полягає в тому, що  розвиток механізму творчості засобами інноваційного впровадження на уроках музичного мистецтва   з використанням педагогічних освітніх інновацій передбачає результат – досягнення належного рівня сформованості якостей творчої особистості, яка нестандартно підходить до вирішення проблем, аналізу інформації, удосконалюється протягом життя, збагачує власну музичну культуру.
Ціннісне ставлення учнів до музичного мистецтва ми розглядаємо як стійке індивідуально-значеннєве утворення, в основі якого є: 
  • усвідомлення учнем визначальної значущості виховання ціннісного ставлення до музичного мистецтва; 
  • спрямованість школяра на практичну реалізацію сформованих цінностей у вигляді творчої ініціативи, яка має вияв в активності на уроці, самовираженні в музиці;
  • прояв ціннісного ставлення у вигляді естетичної потреби, художніх інтересів і творчої активності щодо впровадження інтерактивних технологій.
Висвітлення змісту досвіду. Розвиток механізму творчості засобами інноваційного впровадження на уроках музичного мистецтва реалізую через чотири етапи.
На першому етапі здійснюється розширення досвіду учнів в галузі музичного мистецтва. Так, для підвищення мотивації школярів під час уроків використовую мультимедійні презентації, демонстрацію спеціально підібраних картин, читання уривків з літературних першоджерел, створюю відповідне інформаційно-освітнє середовище й атмосферу творчого пізнання. Водночас пропоную учням цікаві завдання, тести, ігри, які здатні заохотити дітей до самостійної діяльності, розвивають ініціативу, працюють на встановлення асоціативних зв’язків між музичними й зоровими образами.
Завданнями другого етапу є: формування емоційно-позитивного ставлення до музики через участь у найпростіших видах музичної діяльності; розвиток спроможності оцінити той чи інший музичний твір, що характеризується вмінням дітей висловлювати естетичне судження про музику різних стилів і жанрів, формування свідомого ставлення до власних музичних переживань. Так, на уроках використовую метод «навчання через навчання», проектні методи з використанням різноманітних технічних засобів навчання тощо.
На третьому етапі здійснюється подальший розвиток вміння свідомо оцінювати музичні явища, а також формування вибіркового, усвідомленого ставлення до власних музичних вражень, оцінка значеннєвих підтекстів у музиці. На цьому етапі застосовую прийом зіставлення власних життєвих емоцій учнів з художніми, завдання на встановлення асоціативних зв’язків; елементи комп’ютерних, мультимедійних технологій, інтегративні методи навчання, застосування різних дидактичних методів тощо.
На останньому етапі здійснюється формування ціннісної позиції особистості стосовно музичного мистецтва, формування потреби в активному прояві ціннісного ставлення до музичного мистецтва. При цьому використовую методи музичного узагальнення, міркування тощо.
У власній педагогічній практиці застосовую інтегровані уроки, уроки-концерти, уроки знавців музичного мистецтва, уроки з комп’ютерною підтримкою, з використанням мультимедійних засобів навчання, інтерактивних методик. Намагаюся забезпечувати комунікативну мотивацію у вивченні музичного мистецтва, належним чином створювати відповідне естетичне середовище на уроці, яке спонукає учнів до активних дій, використовувати вправи на розвиток вокально-хорових навичок. Вихованці виконують творчі завдання – співають привітання, продовжують музичне речення, співають музичну відповідь на проспіване музичне питання.
Зразком літературних творчих завдань є: підбір або написання віршів до музики, малюнків, творів вражень про музику, творів на музично-естетичні теми, створення казок, легенд, кросвордів, сканвордів. Так, учням середніх класів, пропоную написати казку або розповідь при слуханні музичного твору. У 7 класі, вивчаючи творчість Й.С.Баха та підводячи підсумок уроку, учні самостійно складають міні-вірші. Музичні враження учнів підсилюються зразками образотворчого мистецтва. Під час знайомства з музичними творами, так чи інакше пов’язаними з картинами природи («Ранок» Е. Гріга, «Пори року» А. Вівальді), пропоную учням підібрати кольори, фон, які б допомогли розкривати стан природи й душі людини.
Поєднання традиційних та елементів новітніх технологій на уроках музики дозволяє мені зробити урок емоційно насиченим, спонукає дітей до активної музичної творчості; наближає їх до пізнання особливостей музики, її мистецьких основ; допомагає викликати потребу в самостійному спілкуванні учня з найкращими зразками високохудожніх музичних творів, виховувати музичний смак, слухацьку та виконавську культуру дітей.
Навчаючи музичній грамоті, розвиваючи музичні здібності, використовую анімацію, аудіо-, відео- та фотоматеріали – створення нового мультимедійного контенту уроку. Гармонійне поєднання комп’ютерної грамоти з музикою, образотворчим мистецтвом, літературою дозволяє створити новий якісний сучасний інтегрований, інноваційний урок.
Особливе місце у формуванні ціннісного ставлення учнів до музичного мистецтва відводжу використанню активних форм та методів навчання. Серед них метод музичного узагальнення. Він спрямований на організацію засвоєння учнями «ключових» знань про музику в опорі на тематизм програми, має узагальнюючий характер і поєднує усі форми й види занять.
Важливим для формування ціннісних орієнтацій є метод міркування про музику, спрямований на особистісне, індивідуальне присвоєння учнями духовних цінностей. Використання цього методу має на увазі вибір проблеми, що здатна вирішувати музика і пошук відповіді на неї самими учнями. Метод міркування про музику використовую у різних видах музичної діяльності.
Дієвим, на мою думку, є метод моделювання художньо-творчого процесу, який спрямований на активне, діяльнісне засвоєння творів мистецтва, в процесі якого учні проходять шлях народження музики, проживання цього моменту; діти при цьому виконують роль композитора-творця, відповідають на ті ж самі питання, над якими міркував композитор-творець: про що і як я хочу сказати своєю музикою, чому це так важливо для мене, чим це може бути цікаво для інших?... (мета подібних питань: змоделювати творчий процес, насолодитись ним, зазирнути в себе, побачити себе з позиції іншої людини, зрозуміти сенс власної діяльності).
Дієвим у формуванні ціннісного ставлення до мистецтва є метод створення художнього контексту, який спрямований на розвиток музичної культури школярів через «виходи» за межі музики визначеної епохи (у суміжні види мистецтва, історію, природу, життєві ситуації й образи), створення багатого художньо-педагогічного середовища.
Доцільним у ході формування ціннісного ставлення учнів до музичного мистецтва є також метод інтонаційно-стильового осягнення музики (особливо актуальний у 6-7-х класах). За допомогою даного методу школярі знаходять можливість розуміння і сприйняття цінностей, які були характерні для певної епохи, а також усвідомлення індивідуальності стилю композитора. Стикаючись із новими музичними явищами в процесі оперування ними, підлітки усвідомлюють особливості цих явищ і в більшості випадків правильно їх узагальнюють. Паралельно з накопиченням слухового досвіду дітей у рамках навчальної програми здійснюється виховання їх музичної культури, музичного смаку, що дуже важливо при формуванні ціннісних орієнтацій.
Дієвим засобом формування ціннісного ставлення до творів мистецтва є використання проблемного навчання. Прикладом проблемного навчання є дослідницький метод, за яким учень виступає в ролі мистецтвознавця: самостійно визначає стиль музичного твору, автора, доводить та аргументує свою відповідь, працює над виступом музично-естетичної чи морально-естетичної тематики тощо.
Метод проблем застосовую під час виконання творчих завдань (у формі вільного висловлювання думок):
  • музичної інтерпретації (пошуки варіантів виконання окремих куплетів і твору в цілому: динамічний
    розвиток, визначення кульмінації окремих фраз і куплету в цілому, нюансування);
  • драматичної інтерпретації (варіанти виконання фраз та куплетів у певному характері, з певним настроєм);
  • рухової інтерпретації (варіанти образних, танцювальних рухів, вільного диригування);
  • інструментальної інтерпретації (варіанти інструментального супроводу за допомогою елементарних музичних інструментів, «звучних предметів», «звучних жестів»);
  • театральної інтерпретації (варіанти інсценізації пісні);
  • живописної інтерпретації (варіанти зображення образу, характеру за допомогою малюнку).
В умовах групової роботи пропоную учням створити певні мистецькі проекти (написати казку, створити до неї музичний супровід тощо), проекти одержання естетичної насолоди (підготувати цікаву розповідь про композитора, музичний твір і розповісти її однокласникам та ін.). Наприклад, у 5-7-х класах учні можуть працювати над проектом «Скарбничка мистецьких почуттів», завданням якого є створення сторінок почуттів, пережитих у творах різних мистецтв. Також пропоную учням стати авторами тематичних збірок про творчість композиторів, популярні твори класичної музики, стилі сучасної популярної музики тощо.
Разом із роботою в групах використовую парні види роботи (у вокально-хоровій, слуханні й аналізі музики, епізодично при поясненні нового матеріалу). Форма спілкування в парі під час навчальної діяльності стимулює творчу взаємодію. При цьому учень отримує можливість не тільки порівнювати і зіставляти різні точки зору, а й коригувати їх.
Навчальний процес будую таким чином, щоб свідомій діяльності за правилами, роботі з поняттями, презентаціями які би передавали емоційно-чуттєвий досвід дитини. Тоді й сам твір музичного мистецтва відкриється дітям не як сукупність зовнішніх факторів і об’єктивних взаємозв’язків, а як скарбниця механізму творчості де учень сприймає, співпереживаючи, пізнаючи і розвиваючи свою душу.
Працюючи над даною науково-методичною проблемою, я постійно спостерігала за рівнем розвитку в моїх вихованців творчих, пізнавальних здібностей. Для цього проводила зі своїми учнями бесіди, залучала їх до різних мистецьких фестивалів, конкурсів. Як результат – 84% школярів мають високий та достатній рівні навчальних досягнень з музичного мистецтва. Мої учні переможці міських, обласних конкурсів (Циплакова К., Тимофєєва Д., Ушко О., Карбівнича Д., Сергєєв Я., Ткачук О.). Хор середніх класів є лауреатом міських та обласних конкурсів та фестивалів хорового мистецтва. На мою думку, активна участь у творчих заходах активно сприяє формуванню основ музичної культури учнів як важливої і невід’ємної частини їхньої духовної культури, комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі сприймання й інтерпретації кращих зразків української та світової музичної культури, а також набуття естетичного досвіду, емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва.
Переконана, музика має велику силу! Це феномен, створений людиною для вираження тих емоцій, які людина розуміє, і які дозволяють їй  виразити себе в навколишньому світі. Георг Вільгельм Фрідріх Гегель писав: «Людина повинна народитися двічі. Один раз природно, а потім - духовно». Сподіваюся, що мої уроки музичного мистецтва дозволяють  вихованцям радіти, співпереживати, ставати емоційно чутливими,  перетворювати життя, наповнювати його красою.


Немає коментарів:

Дописати коментар